Plán výchovy a péče
PLÁN VÝCHOVY A PÉČE
V DS POHODA HOROMĚŘICE
Vzhledem k věkovým zvláštnostem dětí je práce s plánem výchovy a péče založena na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Učení probíhá především formou prožitku a volné hry. Vychovatelky zajišťují podnětné prostředí a aktivity, které podporují dětskou zvídavost, aby se do nabízených činností aktivně zapojovalo. Vzhledem k věku dětí převažují spontánní činnosti nad řízenými aktivitami.
Zásadní je pro nás spolupráce s rodinou, podporujeme přirozené ukotvení dítěte v rodině. S rodinou úzce spolupracujeme, podporujeme zájem rodičů a to, co dítě v dětské skupině dělá, co už umí a s čím má problémy.
Plán výchovy a péče vychází z integrovaného přístupu, obsah není rozdělen na jednotlivé výchovné složky, protože předškolní vzdělávání zasahuje vždy celou osobnost dítěte. Jsou zde rovnoměrně zahrnuty činnosti pohybové, kognitivní, hudební, výtvarné a prosociální.
Plán výchovy a péče tematicky sleduje opakující se přírodní cyklus. Je rozdělen do čtyř bloků:
podzim, zima, jaro, léto. Každé období má svá témata, která souvisí s ročním obdobím, změnami v přírodě a na ně navazující zvyky a tradice. Pozorujeme s dětmi přírodu, slavíme a prožíváme společně svátky. Svátky a tradice pak zprostředkovávají dětem základní hodnoty naší společnosti.
CÍLE DS :
Podporujeme osobní spokojenost a pohodu dítěte. Každé dítě respektujeme jako osobnost, která má své individuální zájmy a potřeby. Zajišťujeme podnětné prostředí k aktivnímu rozvoji a učení, vytváříme volný prostor v herně a stejně tak bezpečný prostor na zahradě.
VÝCHOVNÉ ZÁSADY:
Respekt k osobnosti dítěte - respektujeme vývojové a osobnostní potřeby dětí, napomáháme v jejich uspokojování
Individuální přístup - umožňujeme každému dítěti dospět k takové úrovni osobního rozvoje a samostatnosti
Jistota a bezpečí - vytváříme bezpečné prostředí, známe pravidla bezpečnosti práce s dětmi a dodržujeme je
Jasné hranice - stanovujeme dětem jasné hranice, v nichž se mohou bezpečně pohybovat
Pravidelný režim - pravidelnost a srozumitelnost přispívá k pocitům jistoty a bezpečného zázemí
Spolupráce - při rozvoji dítěte spolupracují všichni zaměstnanci s rodiči
Tematický blok – PODZIM
ZÁŘÍ:
1. Zvykáme si v dětské skupině
- seznamujeme se s prostředím
-seznamujeme se s vychovatelkami a ostatními dětmi
-osvojujeme si pravidla
-volná hra
2. Já
-mé jméno, věk, oblíbená hračka
3. Příroda na podzim
-pozorujeme přírodu a změny počasí
ŘÍJEN:
1. Jablíčko
-rozkrojujeme a ochutnáváme jablíčka
-zjišťujeme, co vyroste ze semínka
-malujeme, otiskujeme a muchláme jablíčko z papíru
-zpíváme- Koulelo se koulelo, Měla babka
2. Podzimní slavnost
-dlabeme a malujeme dýně
-oslavujeme s maskami a strašidly
-hrajeme na rytmické nástroje
LISTOPAD:
1. Listy a plody
-poznáváme barvy listů a porovnáváme jejich velikosti
-otiskujeme a malujeme listy
-tvoříme z plodů zvířátka
2. Zvířátka v lese
-vyrábíme ježka z modelíny a párátek
-zpíváme Běží liška k Táboru, Zajíček ve své jamce
Tematický blok – ZIMA
PROSINEC:
1. Advent
-koledy a básničky
-pečeme perníčky z těsta nebo modelovací hmoty
-vyrábíme dárečky
2. Mikuláš
-seznamujeme se s postavami Mikuláše, anděla a čerta
-mikulášská nadílka
3. Vánoce
-zdobení stromečku
-vánoční besídka s nadílkou
LEDEN:
1. Proměny přírody
-seznamujeme se s ledem a sněhem
-rozeznáváme teplé a studené
-stavíme, modelujeme, lepíme sněhuláky
2. Ptáčci na krmítku
-pozorujeme ptáčky
-sypeme jim zrní do krmítka
-malujeme a lepíme krmítko s ptáčky
-cvičíme jako ptáčci
3. Zimní zábava
-sledujeme stopy ve sněhu
-poznáváme zimní sporty
ÚNOR:
1. Pravidla slušného chování
-pozdravíme a poděkujeme, umíme říct prosím
-nacvičujeme slušné chování u stolu
2. Hudební nástroje
-seznamujeme se s hudebními nástroji a jejich zvuky
-písnička-Tluče bubeníček
3. Masopust
-vyrábíme a malujeme masky
Tematický blok – JARO
BŘEZEN:
1. Vítání jara
-učíme se jarní básničky
-zdobíme papírové kraslice
-vyrábíme ovečku -trháme, mačkáme, lepíme
2. Probouzení přírody
-malujeme berušku
-sázíme semínka a pozorujeme, jak roste
-pozorujeme změny počasí
-zpíváme- Travičko zelená
DUBEN:
1. Lidské tělo
-pojmenováváme části těla a jejich funkce
-doplňujeme básničky o těle pohybem
2. Hygienické návyky
-upevňujeme hygienické návyky, nacvičujeme správné čištění zubů
3. Čarodějnice
-malujeme a lepíme čarodějnice
-karneval-soutěže, cvičení s košťaty
KVĚTEN:
1. Domácí zvířátka
-poznáváme domácí zvířátka
-zpíváme – Skákal pes přes oves, Kočka leze dírou
-napodobujeme zvířátka pohybem a zvukem
2. Den matek
-učíme se říkadla
-vyrábíme dárečky pro maminky
Tematický blok – LÉTO
ČERVEN:
1. Dětský den
-hrajeme maňáskové divadlo
-sportujeme na zahradě
2. Duha
-opakujeme barvy
-stavíme komíny z barevných kostek
-hrajeme hru: „Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku“
3. Dopravní prostředky
-poznáváme dopravní prostředky
-hrajeme si na cestování
-malujeme kola-kruhy
-vyrábíme semafor a trénujeme barvy
ČERVENEC A SRPEN:
1. Letní hry
-hrajeme si s vodou
-stavíme hrady s písku
-hry s míčem
-malujeme křídou
-pečeme z písku bábovky a dorty